04 augusti, 2008

Utmaningen

Har fått en ganska svår utmaning av Maria - Vår gård Kri´stofer med tanke på att jag läser skitlite böcker nu för tiden så kommer det mest att handla om senast jag läste och det är rätt så länge sedan.

1. Vilken bok läste du senast?
Det var Harry Potter böckerna. Den vilda bebisen räknas kanske inte den kör vi med varje kväll jag och min dotter.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag har ingen speciell bok på gång men troligen blir det väl den sista av Harry Potter.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag skulle tro att det är 50/50 där blandar jag friskt...

4. När du läser en bok - räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du " nu har jag en fjärdedel, "en tredjedel" "hurra hälften" osv.
Nej jag bara läser men är det jättespännande brukar jag ibland tjuvkika...

5. Hur väljer du dina böcker du vill läsa? Ex. Omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor etc.?
Det är olika, mest läser jag på baksidan av en bok för att se vad den handlar om. Recensioner är ju så individuella och vi tycker ju så olika. Köpte en gång en bok som Oprah hade rekomenderat men den var urtrist.

6. När blir en bok för lång?
Är boken bara bra och innehållet är spännande så blir den nog aldrig för lång men det är klart att en bok som börjar ha över 1000 sidor börjar väl vara för lång och om inledningen på en bok är tjorvig och lång då blir boken lång och tråkig eller..????

7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Är det romaner så vill jag att det är på svenska men tex fakta böcker är det helt ok med engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?
Det måste vara Sagan om isfolket av Margit Sandemo i början av 80 talet. Dessa böcker var outstanding då.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Japp utan tvekan...

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Det är nog blandat med det för jag är en allätare, kanske inte så mycket deckare då men annars rätt blandat.

1 kommentar:

Vända blad sa...

Hej!
Kul att du antog utmaningen! det var väl inte så svårt?
Känner att jag läser alldeles för lite böcker för vår dotter...inte alls bra..skärpning!
Ha det gott!
Kram Maria